Slungkopplingen

10 saker att veta om en centrifugalkoppling

  1. 1.  Hur fungerar en slungkoppling?
  • Kopplingen är en automatisk växellåda, som aktiveras av det ökande varvtal hos motorn. Oftast mellan 2000 - 2300rpm (orginal barnskotermotorer).
  • Kopplingen ska inte aktivera sig när skotern är på tomgång.
  • Motortillverkaren anger tomgångvarvtalet, normalt ca 1.650 rpm + / - 200 rpm.
  1. 2.  Undvik Värmeskador
  • Genom att smörja kopplingen på rätt sätt kan du undvika värmeskador. När värmeskador uppstår, kommer kopplingen aldrig koppla ur och maskinen kommer att börja dra av sig själv så fort du startar motorn. Man kan se värmeskador på insidan av kopplingstrumman då metallen ändrar färg från svart till en blå färg. Kopplingen måste bytas ut om den har värmeskador och inte vill koppla ur. Värmeskador täcks aldrig av garantin. 
  1. 3.  Olja Bussning:
  • Olja bussningen som ligger i drevet efter två (2) timmars körtid. 
  • Du måste olja kopplingen ännu oftare om du har små barn, som kör på ett litet område och aldrig kör tillräckligt snabbt för att kopplingen ska greppa ordentligt. Kopplingen fortsätter att alstra värme tills den greppat tag i trumman. 
  1. 4.  Hur oljar man kopplingen?
  • Bakom snäppringen, intill kuggarna vid slutet av kopplingen där finns en intern bronsbussning bakom låsringen som kräver smörjning och det är upp till dig att olja den varje gång.
  • 'stäng av motorn och spruta några droppar olja bakom låsring när bussningen är varm.
  • Du kan även olja kopplingen innan den är varm. Olja kopplingen och ge oljan några minuter att tränga ner i bussningen. Om du inte ger oljan tid att komma ner till bussningen kommer oljan bara slungas bort vilket är detsamma som att inte smörja det alls eftersom oljan når aldrig bussningen.
  • Olja aldrig inuti kopplingen. Hålen på trumman är till för att den varma luften ska ta sig ut ur kopplingen. Spruta inte OLJA I dessa hål! När olja kommer i trumdelen av kopplingen kommer det att orsaka överdriven slirning, vilket innebär att onödigt värme kommer att genereras.
  • Vissa kopplingar har inga lufthål i trumman av anledningen att man inte vill riskera att kedjeolja letar sig in i kopplingen. 
  1. 5.  Vilken olja ska jag använda?
  • En bra bil-olja som 10W30 eller en rak 30 är perfekt. Det är en bra idé att olja kedjan samtidigt (klisterolja!). Om kedjan är sliten och slapp bör den bytas ut innan den skadar kopplingsdrev. En ny kedja är billigare än en ny koppling. 
  1. 6.  Några körsätt som kan förstöra en koppling:
  • Att köra för långsamt. Kopplingen börjar greppa runt 2.000 rpm och greppar ordentligt i trumman runt 2.600 rpm. Att köra med full gas ger kopplingen en chans att svalna. Full gas låser skorna i kopplingen mot trumman. Innan detta sker glider skorna mot trumman och orsakar enorm värme som torkar upp smörjningen i den oljade bussning. Den enorma mängden värme som genereras kan också glödga fjäder som är hjärtat av kopplingen. Om skorna blir lila av för hög värme är det mer än sannolikt att kopplingen är förstört och fjädern inte längre har förmågan att dra tillbaka skorna på tomgång.
  • Gör korta stopp och kör på. Ju längre du kör med full gas desto bättre är det för kopplingen, eftersom det ger den en chans att svalna innan nästa engagemang.
  • Att köra med foten på bromsen. Detta är ett problem med de minsta och nybörjarna som är osäkra på sig själva. När man kör en barnskoter för första gången ska man försöka hitta ett öppet område som inte har några hinder som barnet måste manövrera runt, tills den är säker nog att börja använda broms och gas på ett riktigt sätt. Föraren måste först kunna bygga upp sitt självförtroende på barnskotern innan det kommer hinder i deras väg. En liten bakgård är inte ett bra ställe att lära sig att köra en barnskoter. Enligt min mening behövs minst en fotbollsplan i startskedet. Lär ditt barn att köra med en hand på bromsen och en på gasen men att aldrig använda dem samtidigt. Antingen kör man eller stannar, inte båda samtidigt.

 

  • Ändra drevning för högre fart. Att sätta ett betydligt mindre bakdrev än vad barnskoterns motor och koppling är anpassad för kommer att resultera i kopplingsproblem. Det kan gå bra på platt hårdpackad snö samt is, men när det blir tyngre före eller kuperad teräng kommer problem att uppstå pga ökat slitage. Ett mindre bakdrev ger högre fart, men du skapar ditt eget problem när orginalkopplingen inte är konstruerad för att hantera den.
  • Vikten. En centrifugalkoppling är utformad för att kunna driva en viss vikt framåt. När viktgränsen överskrids förkortas kopplingens livslängd. Som tur är finns det kraftfullare slungkopplingar och överskrids även deras vikt köper man sedan en momentomvandlare eller variator och undviker problemen med att bränna upp kopplingen som annars är resultatet av att man ber den att göra mer än vad den var avsedd för.
  • Utväxlingsförhållande. Förhållandet mellan drevet på slungkopplingen och bakdrevet bör inte underskrida 3,6 på Polaris, 3,8 på Arcti Cat och 4,0 på Ski doo (Kopplingens kuggar genom bakdrevets kuggar). En momentomvandlare / variator har en variabel systemhastighet mellan drivaren och den drivna remskivan så det kan förbättra detta förhållande, vilket ger momentomvandlaren en fördel jämfört med det raka kopplingssystemet. Det förbättrar förhållandet och gör att man kan använda mindre drev och ändå köra mycket långsammare utan att det göra någon skada på kopplingssystemet. En momentomvandlare är ett dyrare systemet i början, men det kommer att hålla längre och är mer problemfri när det underhålls.
  • Begränsningar. Man bör inte försöka minska en barnskoters hastighet genom att begränsa gashandtagets spelrum eller genom att sätta en strypning i förgasaren för att begränsa fullt varvtal. Endera av dessa metoder resulterar i att kopplingen slirar, vilket är självdestruktivt. En koppling behöver fullt varvtal för att skorna ska greppa trumman så snabbt som möjligt för att kunna börja svalna. Vill ban minska barnskoterns hastighet är det bättre att köpa en koppling med fler kuggar och hub med ett antal drev att växla mellan.
  • 7.  Om din barnskoter har en smörjnippel i vevaxeln?
  • Om din barnskoter har en smörjnippel i vevaxeln för smörjning bör påfyllning av fett en gång i månaden vara tillräcklig smörjning. Fettet kommer då istället från insidan av kedjehjulet och utåt, vilket är ett bättre sätt att smörja kopplingen. Kilspåret i vevaxeln fungerar som en reservoar för fettet som skär ner på frekvensen som behövs för underhåll jämfört med inoljning vid låsringens område. Kedjan behöver fortfarande oljas ofta för att hålla den från slitage. Klisterolja eller kedjespray ska det stå på burken.
  • 8.  Hur en kedja påverkar din koppling?
  • Alla kedjor blir utsträckta över tiden. När kedjan börjar hänga trots att kedjesträckaren står i ändläge är det dags att byta. Observera att orginalkedjesträckaren på en barnskoter med åren mattas ut och måste bytas. Vid byte av slungkoppling är det viktigt att fastslå att kedjan går i en rak linje mellan dreven. Det kan i vissa fall behövas bussningar. Det ska gå att lyfta kedjan 1 - 1,8cm när den sitter på plats. En för sträckt kedja ökar friktionen på bussningen eller rullagret, vilket kan få den att greppa när motorn går på tomgång.
  1. 9.  Utbilda föraren?
  • Lär ditt barn hur man gör underhåll på barnskotern och ta ansvar för dess underhåll. Varannan tankning är lämplig intervall för smörjning av kedjan och kopplingens bussning.
  1. 10. Hur länge håller kopplingen?
  • Om det har installerats på motorns vevaxel på rätt sätt, utan att ha använt "magiska hammaren" för att dunka den fast på axeln och följt alla tips här ovan så kommer kopplingen hålla flera år.
  • Men om det är felaktigt installerad, överbelastas, kör i brant terräng, övervikt eller för tuff drevning så kan den vara slut efter 20 minuters användning.
  • En barnskoter med större motor än 8hk eller under 3,0 (Polaris), 3,2 (Arctic Cat), 3,4 (Ski doo) i drevning bör utrustas med momentomvandlare eller variator som använder rem och kedja.