Så sköter du kedjan

Dessa maskiner är egentligen inte konstruerade för att acceptera olika drevkombinationer. Med vissa kombinationer är det omöjligt att dra åt kedjan till fabrikens specifikationer . Detta är mer påtagligt på Polaris. Du kan bli tvungen att köra kedjan lösare än du skulle vilja. Detta är inte ett problem! Skotern går faktiskt snabbare med slapp kedja. I vissa situationer med Polaris kan din kedja vara så lös att den kommer att gnugga på ljuddämparens fäste när du flyttar runt med maskinen för hand. När maskinen drar av egen kraft kommer det främre drevet spänna kedjan så att den inte slår i fästet längre.

  • För det första har varje kedja ett antal stålstift som gnuggar insidan av "stålrör". Dessa kallas ofta valsar, men det är uppenbart att de inte rullar. De gnider bara fram och tillbaka, med mycket hög hastighet, under stor belastning, tryck och värme.
  • Att spruta kedjeolja eller klisterolja direkt på dessa rullar gör mycket liten effekt om inte smörjmedlet ges tid att pentetrate mellan varje stift och "röret".
  • Oljan måste läggas längs sidolänkarna på vardera sidan av kedjan, sedan låter man den vara 8 till 10 minuter för penetrering och innan motorn startas för att säkerställa att centrifugalkraften inte kommer att slunga iväg den.
  • Drevet på kopplingen och bakre drivhjulet bör vara perfekt i linje, så att de inte skaver mot sidolänkar. Gnidning sliter på kuggarna och absorberar hästkrafter.
  • Kedjespänningen kan förutom via kedjespännare/drevspännare justeras genom att lossa motorfästen under din motor och skjuta motorn (i någon riktning) tills du kommer till rätt spänning.

Kedjejustering

  • Kontrollera kedjan och justera den om den går att lyfta mer än ca 1,5cm mellan dreven. Drar man åt kedjan för hårt kommer kuggarna på dreven att slitas på rekordtid!
  • På Polarisskotrarna sitter ett gummihjul som är höj/sänkbart. I vissa fall måste man lossa motorns fästbultar de (under motorns monteringsplatta) och skjut motorn för att justera kedjespänningen.
  • På Arctic Cat finns en gummirulle som pressas uppåt av en fjäder. När denna fjäder töjts ut kan kedjespännaren börja slå mot motorrummets ytterplåt (oregelbundet klappande ljud). Ny fjäder och ev ny bussning löser oljudet. 
  • Ski doo har en fjäderspänd glidklack som pressar kedjan uppåt för spänning.
  • Man kan med fördel (fler hästkrafter/mindre nötning) byta ut befintlig gummispännare mot ett drevast glidhjul. Detta sparar kedjan och ger mer hk.
  • Motorolja eller rostlösare ska aldrig användas då det kommer att orsaka att lämna kedjan och resulterar i nötning. Oljan riskerar även hamna i slungkopplingen, vilken tappar sin kraft då.

KEDJESPÄNNARE GLIDHJUL

KEDJESPÄNNARE ARCTIC CAT